Hoppa till innehåll
Huvudstan

Slussen

Snart kommer en 500 tons lyftkran som under några timmar på natten ska lyfta stålbalkarna på plats över tunnelbanan – sedan är Södermalmstorg lagt. Men fortfarande är det oklart vart man ska flytta bussterminalen innan den permanent flyttar in i berget. För överdäckningen av Stadsgårdsleden behöver komma i gång och då måste bussarna bort. För åttonde året är Situation Sthlm i byggropen.

Text: Ulf Stolt, Foto: Magnus Sandberg

Just nu är det sju kranar på området, men snart kommer en till. Det är en stor mobilkran som anländer på natten och sätts på plats. Den kan lyfta 500 ton nära sig, sedan blir det allt svagare i armen ju längre ut lasten hamnar. Man har gjort särskilda förberedelser i marken för att kranen ska stå stadigt, både för stödbenen och själva kranen. Man börjar inifrån tunnelbanan och norrut och med kranens hjälp lägger ut de 44 meter långa och drygt 40 ton tunga balkarna. Fönstret att arbeta är mellan klockan ett och fem på natten, då tunnelbanan är avstängd. Med en timmas förberedelse och en timmas avetablering innebär det tre timmar per natt att arbeta med balkarna. Efter en tid måste kranen demonteras och flyttas närmare vattnet för de sista balkarnas utplacering.

Gång- och cykelbron ner från Slussen mot Gamla Stan ska snart börja byggas. Och man måste hitta en lösning på vart den provisoriska bussterminalen ska flyttas innan den permanent flyttas in i berget. För Slussenbygget har försenats två år, mycket beroende på förseningen av bygget av bussterminalen i berget – utförandet visade sig vara var mer komplicerat och tidskrävande än man antagit. Man måste komma igång med överdäckningen av Stadsgårdsleden för att kunna slutföra andra delar av bygget. För i Lund står ett hundratal specialodlade träd – bland annat lönn, al och ornäsbjörk – och väntar på att få planteras i växtbäddarna och bli en del av stadsrummet runt Södermalmstorg.

Läs hela artikeln i senaste numret av Situation Sthlm #308

Stöd Situation Sthlm

Ditt stöd bidrar till Situation Sthlms arbete med att nå hemlösa människor i ett första steg från gatan för att lotsa dem vidare på sin väg tillbaka till samhället.