Benke Rydman
Koreograf och regissör Fredrik Benke Rydman har alltid experimenterat, tänjt på gränser och skapat nya upplevelser. Nu placerar han publiken mitt bland artisterna i scenshowen Lonely Together på Stadsteatern, baserad på Aviciis musik.
Han har ett kladdigt anteckningsblock, fullt av inspiration. En geometrisk form, en titel på en bok, en ritad bild av en kostym – någon figur som Fredrik Benke Rydman vill se i en föreställning. Också annat som har dykt upp i möten med artister och konstnärer som kan vara starten på något.
– Det är random tankar och idéer. Vi sitter och pratar och så halkar man in på ett ämne som man har gemensamt, hittar en grund och sen kanske jag ritar en bild av nåt.
Det kan vara allt möjligt. Men ja, det är ett väldigt kladdigt block. Likaså är hans mobil full av videoklipp. Han filmar sig själv när han gör olika danssteg som kan användas i koreografier.
– Det kan också vara att jag ser nåt i naturen, en stenformation som kanske bli inspiration scenografiskt. Det är världens mest fullsmockade telefon. Det finns så jävla mycket videor med olika idéer.
"Det handlar om att få folk att släppa guarden och öppna upp".
Det var till gamla anteckningar han återvände när han fick en idé om att göra något med Aviciis låtar. Han hade några år tidigare ”grävt in sig” i musiken när han skulle skapa scenshowen till Tim ”Avicii” Berglings världsturné. Någon sådan blev det aldrig. Turnén ställdes in och inte långt senare gick Tim Bergling tragiskt bort.
– Hans musik fanns sen kvar hos mig, jag hade hittat in i den på nåt sätt. Jag kände, fan jag borde göra nåt av det, säger Fredrik Benke Rydman när han har en längre paus från dagens repetitioner på Stadsteaterns stora scen. I det gamla anteckningsblocket letade han inspiration från deras spånarmöten. Där fann han ett ord: tempel.
– Jag tyckte att det fanns nåt där, en plats där folk kommer samman. Det kan vara en kyrka, ett tempel, en yogasal eller som här – teatern. Här pratar vi ju hela tiden om livet och vad det innebär. Upp och ner, positivt och negativt, hit och dit.
Han tänkte att han kan skapa en scenshow där ensemblen möter publiken.
– Det handlar egentligen om att vi alla är människor. Vi har våra tillkortakommanden och glädjeämnen och vi speglar oss i varandra.
Han menar att mycket i Aviciis texter har den tematiken, som låtraderna ”Let’s be lonely together” och ”For a better day”.
– Vi behöver mötas och känna gemenskap. Jag ville göra en föreställning där det finns ljus och hopp. När man går därifrån ska man känna att det ändå är ganska nice att vara människa.
Han tog med sig sin idé till Tims Berglings pappa, berättade vad han hittat i musiken och vad han ville förmedla.
– De är såklart försiktiga med hur hans musik används. För mig är det viktigt att det känns bra för dem. Det är ett ansvar, ett förtroende och en ära att få arbeta med den musik som har träffat så många människor. Pappan gav sitt godkännande och sa: jobba vidare på det.
Vid stora scenen pågår repetitionerna. Det är två veckor kvar till premiären 29 augusti. Dansare finns på en sluttande ramp, åker kana ner, kastas åt sidorna, flyger i rep över golvet där publiken senare ska stå. Genom strålkastare, till sång och livemusik och låten ”Without you”. Det har varit en lång repperiod. Föreställningen ”Lonely Together” är nyskriven och komplex. Den befinner sig i gränslandet mellan teater, dansshow och livekonsert, med elva dansare, sex skådespelare och sju musiker, och majoriteten av publiken ska vara på golvet, omgiven av berättelsen. Det är mycket att lösa tekniskt.
– Folk tror att man ska behöva tvingas upp på scenen, men de kommer redan vara på scenen. Vill man delta så gör man det, annars inte.
Så om man blir sugen på att dansa så kan man köra på?
– Ja, om man vill. Musiken bjuder in till det.
Fredrik Benke Rydman ger instruktioner på engelska i en mikrofon. ”Second drop, you need to be a little bit sooner and preferably more upstage”, ”They need more power getting up”, ”Just have it slack on the rope…eller vad heter det?” Han flinar till över engelskan. Några av dansarna kommer från andra länder. Artisterna kommer att vara runtom, ovanför och mitt bland publiken.
– Det ska vara jävligt överraskande. Jag tror att publiken kan känna ”oj vänta, vad händer nu?”. Jag tycker personligen om att aldrig riktigt veta vad som ska hända. Att uppleva nåt nytt kan vara berusande. Det handlar om att få folk att släppa guarden och öppna upp.
Han vill slå sönder formerna för teater, konsert och dansgolv för att sedan sätta ihop det till något eget. Han tycker om att experimentera, mixa och blanda – det har han alltid gjort.
– Det uppstår nåt nytt i mötet mellan olika komponenter. Jag är nyfiken på så sätt. Folk brukar tycka att jag är modig, men jag tycker egentligen mest att detär spännande när jag får utforska vad som händer i såna möten eller former. Min drivkraft är att försöka skapa det nya. Det gjorde vi ju med Bounce också.
Läs hela intervjun i Situation Sthlm #330
Fredrik Benke Rydman
Gör: Koreograf och regissör.
Född: 1974 i Västerås.
Bor: I Älvsjö.
Gjort: Fick sitt genombrott som dansare i streetdansgruppen Bounce. Efter gruppens upplösning har han skapat ett flertal föreställningar, till exempel ”Swan Lake Reloaded”, ”The Nutcracker Reloaded”, ”The One, Master of Dance” och ”Jean & Julie”.
Aktuell: med scenshowen ”Lonely Together” på Stadsteatern, premiär 29 augusti.