Hoppa till innehåll
Jonathan Johansson

”Vill gestalta det sjuka”

På sin nya skiva Lebensraum, den fjärde i ordningen, tar sig Jonathan Johansson an globaliseringens paradox - medan varor får röra sig fritt så stoppas människor av gränser.
Alexandra Sundqvist

Videon till singeln ”Ny/Snö” är inspelad i partymeckat Benidorm vid den spanska solkusten. En kust som delvis blivit symbol för Fort Europa och den humanitära katastrof som utspelar sig i Medelhavet, tillika den dödligaste vägen och den ”populäraste” båtströmmen för flyktingar som vill ta sig till Europa. Videon visar en fest – förbehållen vita turister, som inte tycks ha någon morgondag – medan Jonathan Johansson sjunger att ”kropparna flyter i det perfekt turkosa vattnet” och om en läsvärd roman som har ”lika många bottnar som Schengen”.

”Jag vet inte vilka försvarsmekanismer som drar igång.”

– Min ambition har varit att gestalta det sjuka som pågår i världen medan vi lever, festar, är kära, korkade och dumma. Jag vet inte vilka försvarsmekanismer som drar igång, som får oss att shoppa, supa och stänga av – medan människor runt omkring får avslag på sina asylansökningar och deporteras, säger Jonathan Johansson.

Skivans titeln har, i en slags provokativ Knausgårdsk tradition, lånats från Hitlers vokabulär. Jonathan Johansson menar att det i dag kan appliceras på ”privilegierade människor som européer vilka åtnjuter total rörelsefrihet när de letar efter sitt livsrum, utan att någonsin hitta det – medan andra inte får något rum alls”.

– Det är en stridsskrift om hur vi lever och att vi lever i en globaliserad värld – som ägs av alla. Jag har inte velat predika, men jag har velat ta upp att vissa föds privilegierade och att andra definitivt inte gör det. Fler och fler börjar förstå att det är en slump var man föds och att födas i Sverige är som att tillhöra fucking kungafamiljen.

Jonathan Johanssons beskriver ”Lebensraum” som både rakare och friare än sina föregångare. Och som, med Malmö som fond, beskriver kontrasterna i vår tid. I låten ”Alla helveten” sjunger han exempelvis om hur de papperslösa gömmer sig i Pildammsparken, medan klubbkidsen dansar till ”Apocalypse now” ett stenkast bort.

– Jag är medveten om att jag – som man, vit och heterosexuell i Sverige – sitter i ett elfenbenstorn här. Samtidigt har jag stått mitt i problematiken. Jag växte upp i Malmö under tidigt 90-tal. Genom att använda min hemstad, ett ämne som förvisso använts till leda i popmusiken, vill jag blicka ut – prata om oss, prata om Europa. Och vilken stad passar bättre för detta om inte Malmö?

Jonathan Johansson
Född:
29 augusti 1980 i Malmö. 
Aktuell:
Nya albumet ”Lebensraum” släpptes den 18 mars. Det innehåller bland annat singlarna ”Alla helveten” och ”Ny/Snö”. Spelar på Debaser Medis den 29 april. 
Bakgrund:
 Ted Gärdestad-stipendiat 2003. Slog igenom med En hand i himlen 2009, en skiva som nominerades till både en Grammis och P3 Guld. I slutet av 2011 följdes den upp med Klagomuren vilken genererade positiva recensioner och ytterligare Grammis-nomineringar för Årets pop, Årets textförfattare och Årets producent (Johan Eckeborn). Skrev musiken och medverkade i Dracula på Uppsala Stadsteater 2012.

Stöd Situation Sthlm

Ditt stöd bidrar till Situation Sthlms arbete med att nå hemlösa människor i ett första steg från gatan för att lotsa dem vidare på sin väg tillbaka till samhället.