Hoppa till innehåll
Slussenbygget

Slussen

Styr- och säkerhetssystem i bussterminalen har några månader kvar av testning, i april nästa år öppnas den. Under hösten planteras permanenta träd och blommor på Södermalmstorg och på taket till glasbyggnaderna. Och 677 pålar i grundläggningen för överdeckningen på Stadsgården har snart slagits ner i marken. Tio år. Och det börjar bli klart.

Text: Ulf Stolt, Foto: Magnus Sandberg

Arbetsnamnet just nu är Kulturkajen – gångstråket som frigörs närmast vattnet vid Stadsgården när överdäckningen av trafikleden är klar. Det pågår samtal med både Kulturförvaltningen, Stadsdelsförvaltningen och Trafikförvaltningen, Kollektivet Livet och Fotografiska om hur man ska få kajstråket att bli en aktiv och levande plats.

Överdäckningen börjar så snart alla 677 pålar är nedslagna i marken och grunden är förstärkt. Överdäckningen av Stadsgårdsleden börjar vid tunnelöppningarna vid Katarinahissen och ut i riktning mot Fotografiska. När det är klart flyttas trafiken in där och slitsen i Guldbron öppnas upp när trafiklösningen då är klar.

Glashusen på Södermalmstorg inreds just nu, de första restaurangerna öppnar under nästa år, men redan i höst öppnar den första restaurangen under Guldbron. Nästa år öppnar den andra.

I september kommer den permanenta växtligheten av träd, buskar, lökar och perenner att komma på plats på Södermalmstorg. Nere i bussterminalen ser det mesta färdigbyggt ut på ytorna, asfalten är lagd på bussgatan. Det stora arbete som återstår där nere nu är att samköra och stresstesta de många olika drifts- och säkerhetssystemen innan terminalen tas i bruk.

Bland annat är dörrarna ut mot trafiken från terminalen explosions- och brandsäkra, dörrsystemen slutna för ventilationens skull.

Men statyn på Karl XIV Johan – Jean Baptiste Bernadotte, kungens anfader – som tidigare stod på Mälartorget men tillfälligt flyttades till Slottsbacken för renoveringen och som det byggts en ny sockel för till vänster om glashusen på Södermalmstorg, kommer inte stå där.

Kungen tycker den passar bättre på Slottsbacken, han vill inte att den åter placeras på Slussen.

Det är två rulltrappor på varje sida, två trappor och två hissar upp mot utgången Katarinavägen. Den röda färgen på väggarna är tänkt att ligga så nära  falu rödfärg som möjligt, i taket ser man de stora ventilationsrören som förser terminalen med luft in och ut.

Läs hela artikeln i senaste numret!

Stöd Situation Sthlm

Ditt stöd bidrar till Situation Sthlms arbete med att nå hemlösa människor i ett första steg från gatan för att lotsa dem vidare på sin väg tillbaka till samhället.