Situation Sthlm
Teater

Orionteatern låter dockor spegla det mänskliga

Publicerad: 2018-11-28 10:57:27 Av: Text: Maria Hagström Foto: Gabriel Widing

I november tar dockorna över Orionteaterns lilla scen. Först Tolv talande dockor: Undersåtarna, där dockorna och publiken styr varandra. Sedan i Det Nya Riket, där 15 dockor med dokumentärt material gestaltar allt från familjemiddagar och terapisessioner till medborgarmöten och boxningsträningar.

– Det är nåt speciellt att titta på en docka, den är ju inte levande i sig själv utan härmar verkligheten – hur den går, sitter och dricker kaffe. Den sociala interaktionen blir väldigt tydlig när man återskapar den med dockor. Det finns en distans, det lyfter blicken till ett större perspektiv, säger Erik Holmström, regissör för Det Nya Riket, som är ett samarbete mellan Lumor, Malmö Dockteater och Folkteatern Gävleborg.

Men det är krångligt att få dockorna att göra som man vill.

– Man måste jobba i timmar bara med hur en docka ska resa sig från en stol, att få till det. Som skådespelarna ska man sen hålla en dialog i huvudet och samtidigt tänka på det oerhört tekniska.

Dockorna saknar olika ansiktsuttryck, hur påverkar det upplevelsen?

– Publiken gör halva jobbet, med att göra dem levande. Hjärnan hjälper till att läsa in olika uttryck. Det är nästan lite läskigt med dockteater, att hjärnan börjar tolka dockorna som levande varelser fast man vet att de är döda. Ögon som plötsligt rör sig är ett tecken på liv och jag tror att hjärnan vill få ihop det. En liten skiftning, att man vinklar upp huvudet en centimeter i kombination med en viss replik kan göra att dockan ändrar ansiktsuttryck för oss.

Ställer dockteater andra krav på texten?

– Det behöver inte hända så mycket i texten hela tiden, för det är så spännande att titta på en docka och hur den förhåller sig till saker. Vuxna är inte vana att se dockteater och förväntar sig inte att bli så fascinerade.

I Tolv talande dockor: Undersåtarna möter publiken dockor i ett rum där det saknas sittplatser.

– Vi vill undersöka relationen mellan docka och människa, säger regissören Ebba Petrén från scenkonstkollektivet Nyxxx.

– Dockorna har förinspelade röster, de kan prata, men de kan inte röra sig utan människors hjälp. De är gjorda av konstnären Albin Werle i lera, trä, ris och tyg. Inuti döljer sig teknologi som gör att de kan svara på publikens reaktioner med ord, läten, känslouttryck och sång.

– De har levande röster men är samtidigt föremål. Det kan bli lite kusligt. Föreställningen handlar mycket om att möta de här varelserna på gränsen mellan att vara levande eller döda.

FOTNOT: Tolv talande dockor: Undersåtarna har premiär 5 november och Det Nya Riket 28 november.