Hoppa till innehåll
Stockholm förbereder sig för vintern

När vintern kommer

Blomsterurnor plockas in, polisen studerar kalendern, SL placerar kvastar och växelspett i spårfordonen och en långtradare med grillkol anländer till Skogskyrkogården. Och framförallt håller många koll på väderapparna, ofta flera gånger om dagen. För det gäller att vara redo.
Text: maria Hagström Illustration: Emma Hanquist

Ormbunkssofforna i Kungsträdgården plockas bort, likaså försvinner 25-30 parkbänkar i Berzelii park. De tas in för vintern för att tvättas, målas och lagas. Löven borstas bort från vandringsstråk och gräsmattor, slängkälken ska snart placeras ut i Humlegården och staket har satts upp runt Kungsträdgårdens isbana. Trafikpolisen handlar raggsockar och långkalsonger, ställer bort motorcyklarna och tar med sig spadar och extra filtar i bilen vid väderomslag. Det är också under sen höst som många nya träd planteras, i år vid bland annat Vasagatan och Torsgatan. Och varje dag från mitten av oktober till den 16 november hängs julbelysningen på plats i centrala Stockholm, enligt ett körschema.

Det är mycket som måste förberedas i en stad när vintern är i antågande. Och det är många som ständigt håller ett vakande öga på väderprognosen. ”Har du sett att det snöar nu?”, brukar folk ringa och fråga Malinda Flodman på Trafikkontoret när den första vita vinterdagen kommer. Men är det någon som vet att snön faller över Stockholm så är det hon. SMHI och yr.no kollas flera gånger om dagen. Från mitten av oktober står Trafikkontoret och dess entreprenörer redo att rycka ut. Hur plogning och halkbekämpningen sköts påverkar många aktörer i staden. Bland annat PostNord som snart har sin högsäsong, den tid då det är ”bra snurr” och ”rena rama julverkstaden” i paketterminalen i Veddesta, men som också kräver vintertåliga medarbetare.

– Alla vet att vintern kommer, alla tar ett djupt andetag och kör på, säger pressansvariga Maria Ibsen.

Julhandeln börjar numera i höjd med Black Friday och extra personal – cirka 3 000 i hela landet – måste kallas in till transporter, kundservice och sortering av julkort och paket. Julkorten toppade någon gång på nittiotalet med nästan 60 miljoner julkort, ifjol var det 16,5. De flesta svenskar säger sig fortfarande vilja ha kort i lådan, men desto färre skickar. Paketen ökar däremot för varje år. Fram till 18 december i fjol hade svenskarna shoppat julklappar för knappt 7 miljarder kronor på nätet.

– Det är viktigt att ha bra prognoser så att vi vet vad man ska hantera. Det är det stora pusslet som ska läggas varje dag under den här perioden, säger Maria Ibsen. När julhelgen är över kan brevbärarna andas ut lite, svenska folket har shoppat sig utmattade. Men i början av januari kommer nästa vända – returerna.

Läs hela reportaget i Situation Sthlm #266

Stöd Situation Sthlm

Ditt stöd bidrar till Situation Sthlms arbete med att nå hemlösa människor i ett första steg från gatan för att lotsa dem vidare på sin väg tillbaka till samhället.