Situation Sthlm
Matias Varela

VHS-NÖRD

Publicerad: 2017-10-25 09:01:12 Av: Text: Ulf Stolt Foto: Joel Nilsson
Skådespelaren Matias Varela delar in livet i ett före och ett efter Snabba Cash. Och snart kanske också i ett före och ett efter Narcos. Som karaktären Jorge Salcedo har han setts av en publik större än han någonsin vågade drömma om i loftgångslägenheten vid Zinkensdamm där han växte upp. Hemtjänsten blev hans scenskola. När han fick rollen i Snabba Cash satte han stenplattor på fasaden i Boxgallerian i Kungens kurva. Och så var det ju det där med trägolv.

Södermalm, tidigt i oktober. Vi befinner oss i runda slängar knappt halvvägs nedför kvarteret, räknat från den grekiska kolgrillsrestaurang där vi just ätit lunch, när Matias Varela – efternamnet uttalas med betoning på mellersta vokalen – blir ompromenerad på fasadsidan av ett medelålders par. Kvinnan vänder sig först om en gång och tittar lätt undrande på honom, sedan en gång till, hon vänder sig sedan mot sin man och säger någonting innan hon till slut stannar upp några meter framför oss. När vi passerar dem vänder hon sig till Matias Varela och frågar nyfiket och vänligt ”Ar du skuespiller?” Han saktar omedelbart in och tar av sina solglasögon – det ligger en lågsjunken höstsol och trevar sig ner mellan hustaken – och bekräftar att han är det.

”Hva kan jeg ha sitt dig i for filmer?” Matias Varela rycker på axlarna. ”Snabba Cash kanske, eller Narcos?” ”Aha… Narcos”, säger kvinnan och ler. De byter några meningar till, sedan ökar det norska paret på steglängden nedför Folkungagatan och Matias Varela sätter tillbaka solglasögonen och faller åter in i samtalet precis där vi befann oss innan den norska kvinnan sökte hans uppmärksamhet. Snabba Cash och Narcos. Utan den ene, inte den andre. Och i det ena fallet var det dessutom tredje gången gillt. Matias Varela provfilmade nämligen för en roll redan inför den första säsongen av Narcos.

– Jag fick en dussinprovspelning som min agent – jag har bytt agent sen dess – raggade fram medan jag var och spelade in Point Break nånstans i Centraleuropa. Det här var innan serien fanns, innan säsong ett. Allt jag visste var titeln och jag gjorde en väldigt statisk provfilmningsscen, en gangster snackar med en gangster om gangsterskit.

Han och motspelarna Clemens Schick och Luke Bracey, gjorde ”mellan tagningar i min trailer en halvarslad, rätt sunkig provfilmning som inte gav frukt”.

– Sen när jag höll på med Assassin´s Creed och hade sett första säsongen av Narcos och tänkte att ”fan, jag borde kanske satsat lite mer på den där provfilmningen…”. Jag insåg att det var en enorm serie och jag visste att den var en av de största serierna redan första säsongen. Plus att jag tyckte det fanns nått vackert i att, för första gången i mediets historia, är det en serie som primärt är på ett annat språk än engelska som är en av de största serierna.

Matias Varela provfilmade igen till säsong två. Men den här gången sa de att de liksom inte kunde göra något av det då han redan var under kontrakt för filmen Assasin´s Creed, när de började filma Narcos var de inte ens halvvägs med den filminspelningen.

– Så jag kunde ändå inte vara med under säsong två. Det var tufft för mig, för jag kände att det här kunde vara en riktig öppning för mig.

Men det blev en tredje säsong av Narcos. Och nu hette den kreativa producenten Eric Newman. Han hade sett Matias Varela i Snabba Cash redan när filmen visades i USA 2011 och han hade sett honom i Point Break, hans första amerikanska storproduktion.

– Han tyckte att jag var åtminstone skaplig. Då fick jag en specifik provspelning för en specifik karaktär, den jag sen spelade, Jorge Salcedo.

– Det var två provfilmningsscener – en på colombianska, en på engelska. Den ena provfilmningsscenen är sen faktiskt med i serien, det är den när jag kommer i bilen och möter DEA-agenterna i majsfälten och berättar att jag är säkerhetschef och att jag kan hjälpa dem.

Eric Newman informerade honom innan att ”det här är en stor roll och den kommer med ett stort ansvar”. Karaktären Jorge Salcedo är en scentung roll, många scener per dag att spela in, som kräver struktur och dynamik och en förståelse för att det är mycket text att läsa in. – Och jag var tvungen att tala med Colombiansk accent. Jag satt veckan innan provfilmningen och kollade Youtube, lyssnade på colombiansk musik, såg tv, kontaktade nån colombian jag känner i Spanien och snackade i telefon med honom, försökte hitta nån rytm och känsla i språket.

Men Narcos huvudregissör, Colombianen Andi Baiz, var efter provfilmningen till en början tveksam till att ge honom rollen. – Hade det inte varit för Eric så hade jag inte fått jobbet. Det var för mycket spanska i min colombianska, tyckte Andi Baiz. Men jag lovade honom att om jag fick chansen så skulle han inte få en ung starletgrabb som ville bli Hollywood-hunk, utan en småbarnspappa som är där och jobbar på riktigt, nån som vill sätta tonen för resten av sitt yrkesliv: ”Sätt en dialektcoach på mig, jag är med honom två timmar varje dag, det garanterar jag dig”. Han ringde tillbaka några dar senare och: ”Okej, vi kör”. Men jag kände i början att han var tveksam till mig.

Matias Varela hann vara två-tre veckor ensam i Bogota i Colombia innan inspelningen satte i gång.

– Det var ovärderligt. Jag var helt själv hela tiden och gick runt på stan, satt på caféer och lyssnade på hur folk pratade. Gick på krogen, på gatan och bara började prata med nån, jag ville höra hur vanligt folk lät. Rytmen. – Jag gick och ställde helt onödiga frågor i en sportaffär bara för att få till en dialog. Som slutade med att jag köpte ett par strumpor och inte jackan jag kollat på i en halvtimme. Och samtidigt jobbade jag i flera timmar varje dag med manuset tillsammans med dialektcoachen.

Tredje säsongen av Narcos har bara legat ute på Netflix sedan 1 september. Men redan nu kan Matias Varela skönja konturerna av en positiv karriärmässig förändring som en direkt följd av hans medverkan i serien.

– Definitivt. Både vad gäller storleken på gage och kvaliteten på erbjudanden jag får nu. Vad Narcos gjort för mig är detsamma som Snabba Cash gjorde för mig, skillnaden är att Narcos är på internationell nivå. Innan Narcos var jag en obefintlig spelare i USA, men serien är – utan att jag har nåt med det att göra – populär i USA, och var det redan innan säsong tre. Många i USA ser den. Narcos är en serie som har ”cred i branschen, alla rollsättare, alla regissörer, alla skådisar ser på Narcos, oavsett om jag är med eller inte”.– Men eftersom jag är med så mycket så lägger de märke till mig, annars måste de blunda 70 procent av serien. Så nu vet de vem jag är.

– Precis som branschen såg vem jag var i och med Snabba Cash. Efter den fick jag Arne Dahl, det hade jag inte kunnat innan. Människor blev medvetna om min existens. Mitt mål har aldrig varit att bli den stora stjärnan. Mitt mål har alltid varit att bli en kvalitativ skådespelare som gör kvalitativa grejer, så att jag kan ha en lång karriär.

Läs hela intervjun i Situation Sthlm #243