Situation Sthlm
Ny kulturscen vid Globen

Kulturhuset Slaktkyrkan

Publicerad: 2018-02-15 13:38:43 Av: Text: David Bogerius Foto: Magnus Sandberg
Mitt i Slakthusområdet vid Globen öppnar en ny kulturscen. En plats för såväl musikkonserter, klubbar, utställningar, filmvisningar och föreläsningar. Då byggnadens karaktär för tankarna till en kyrka blev namnet Slaktkyrkan.

Det gnisslande ljudet från ett bromsande tåg hörs från Globens tunnelbanestation. De sista lunchgästerna plockar åt sig av buffén på restaurang EnArena i utkanten av Slakthusområdet. Några dagar tidigare spelade Black Metal-bandet Watain i eventdelen av lokalen, som går under namnet Kraken. Men blodet som hälldes från scenen är nu noga borttvättat. Bakom en sidodörr med skylten ”Backstage” sitter Elisabeth Jensen Bünger och hennes kollegor på Eventhouse AB i ett planeringsmöte.

– Vi är en ganska ambulerande verkstad kan man säga och ingen bestämmer mer än nån annan. Det har blivit så att Lisen Haglund är marknadsföringschef och jag nån slags produktionsboss. Linn Hutchinson kom in som produktionsassistent för några månader sen, men nu skulle jag hellre kalla henne för bokare, säger Elisabeth Jensen Bünger.

Det amerikanska postpunkbandet The Soft Moon är bokat till den 8 februari, men inte till Kraken utan till Slaktkyrkan ett par hundra meter bort på Styckmästargatan. Slaktkyrkan är klubbnamnet på Slakthusområdets Hus 8, där renoveringen och ombyggnationen är inne i den absoluta slutfasen. I byggnaden, som tidigare rymde tarmrenseri och dyngbod, finns nu bland annat en 18 meter lång bardisk.

– Vi har en fantastiskt rolig chef, Ulf Johansson, som är en glad entreprenör som ser möjligheter överallt. Han hörde talas om att nån skulle ta över lokalen och helt plötsligt var han delägare i det bolaget. Han kopplade på sitt team som är vi och sa att nu blir vi med en till lokal. Det var i augusti, efter semestern. Det är härligt, det finns inte så många fyrkanter i företaget.

Elisabeth Jensen Bünger blev själv snabbt förtjust i byggnaden och ser stora möjligheter att göra något annorlunda av den.

– Den är underbar. I kulturstäder som Melbourn och London finns det såna här lite udda ställen men det har vi inte riktigt i Stockholm än. Det kommer att bli ganska tydligt vad vi vill med Slaktkyrkan rent estetiskt.

Arkitektbyrån AIX har haft det antikvariska ansvaret för huset, som har ett högt kulturmiljöhistoriskt värde och en så kallad blåmärkning som byggnadsminne i kulturminneslagen. Med hjälp av Gustaf Wickmans drygt 100 år gamla originalritningar och fotografier kan nu lokalens ursprungliga planlösning och volym återupplevas. I byggnadens centrala rum flankerar åtta pelare ett lanterninkrönt höjt mittparti.

– Det ursprungliga huset lämpar sig verkligen för kulturverksamhet med sin stora rymd och taklanternin. Det är fantastiskt att lokalerna blir tillgängliga för allmänheten, säger ansvarige arkitekten Klas Eriksson på AIX.

Slakthusområdet ingår i Stockholms stads utvecklingsprojekt Söderstaden, där ambitionen är en mer funktionell stadsmiljö med stadsdelar som Johanneshov och Enskede mer sammanlänkade med Hammarby sjöstad och Södermalm än i dag. Slaktkyrkan är ett tidigt exempel på en transformering av äldre bebyggelse för restaurang- och kulturverksamhet, helt enligt Stockholms stads riktlinjer. Fasaderna återfår sitt ursprungliga utseende, men fönster och ingångar har ändå anpassats till nutida krav på energieffektivitet och tillgänglighet. Installationerna för den nya restaurangverksamheten i lokalen görs med hänsyn till den befintliga stommen och ytskiktet.

Ombyggnaden ingår i EU-projektet Grow Smarter som bland annat syftar till energieffektiva lösningar för äldre fastigheter och har Stockholm, Barcelona och Köln som demonstrationsstäder. Slaktkyrkan har emellertid ambitionen
att bli mer än ett snyggt och miljövänligt konsertställe med bar och restaurang och marknadsförs som ”en mötesplats för konst i alla dess slag”.

– Vi har pratat om att ha öppet på söndagar, så att man kan gå dit ungefär som att man går till kyrkan, med konstutställningar, föreläsningar, filmvisningar, och andra evenemang. Och där kommer även maten in, att man kan äta en god brunch, säger marknadsföringsansvarige, Lisen Haglund.

Elisabeth Jensen Bünger tror även att det lite mer familjeinriktade söndagskonceptet går att koppla ihop med konsertverksamheten.

– Även när man är förälder vill man komma ut och kolla på kultur, men då finns det inte så mycket mer än de vanliga utställningarna. Jag tror att det går att skapa en bra grej i Slaktkyrkan, att man kan gå dit med sina kids på kanske tio år och se ett coolt band.

Läs hela artikeln i Situation Sthlm #246