Hoppa till innehåll
Kont under jord

Galleri Citytunneln

I dagarna öppnar Citybanan, en sex kilometer lång pendeltågstunnel och det största infrastrukturprojektet i Stockholm på många år. Här har konsten en given plats. Situation Sthlm tog en av de 65 rulltrapporna ner – och fann en sakral pendlarkatedral och en lokal trädgård.
Text: Alexandra Sunqvist Foto: Jonas Malmström

En man kör en skurmaskin i metodiska cirklar, 40 meter under markytan. Det är, i skrivande stund, fortfarande 38 dagar kvar till Citybanan ska öppna och det är en hel del byggdamm som ska tvättas bort inför invigningen i juli. Tunnelbygget, som pågått sedan 2009 och sysselsatt uppemot 15 000 personer från 32 länder, är det största infrastrukturprojektet i Stockholm på många år. En av de som varit med sedan starten är Kjell Werner, arkitekt på Citybanan. Han har lagt 13 år av sitt yrkesliv på projektet, som innebär att två nya pendeltågsstationer, en i City och en vid Odenplan, kopplas ihop med det befintliga pendeltågsnätet via en nybyggd pendeltågstunnel på sex kilometer mellan Tomteboda och Stockholms södra.

– Det känns fantastiskt roligt att det snart är klart, säger han och gör en gest mot lämmeltåget av människor i ”suckarnas gång”, gångtunneln som förbinder tunnelbanan och Centralstationen. Det är en av Stockholms trängsta platser – men inte länge till. – När Citybanan öppnar räknar vi med att två tredjedelar av alla människor som passerar här varje dag ska ledas direkt till den nya stationen i stället.

Stationen kommer att nås via två nybyggda mellanplan från blå, respektive röd och grön tunnelbanelinje. Liksom via två ingångar längs Vasagatan. Totalt beräknas cirka 114 000 personer stiga av och på pendeltåget vid den nya stationen i City per dygn. Vid Odenplans station är siffran 90 000.

– De här prognoserna gjordes 2007, i dag tror jag att inflyttningen är högre än vad vi räknade med då. Citybanan har kostat 16,8 miljarder att bygga och stor vikt har lagts vid att utforma ljusa rum där resenären inte ska känna att hen är mellan 30 till 40 meter under marken. Arkitektbyrån Ahlqvist & Almqvist har tagit fram en arkitektur som är luftig, där biljetthallarna påminner mer om en ren flygplats än en murrig tunnelbaneperrong med duvor och taggiga stängsel.

På Odenplans station går golvet svagt i grönt, i City i en rödgul cementmosaik – allt för att skilja de båda stationerna åt.

– Vi ville komma bort från grottkänslan och i stället skapa en behaglig miljö, där belysningen närmast påminner om dagsljus, förklarar Kjell Werner, som också är projektledare för konsten i Citybanan.

I Citybanan finns konstverk av 14 konstnärer, utspridda på de två stationerna. Kostnaden för konsten ligger på drygt 40 miljoner kronor. Den summan är inte i närheten av konstprojektet vid sjukhuset Nya Karolinska i Solna, vilket hade en budget på 118 miljoner kronor, men det är ändå ett imponerande galleri med stor spridning i uttryck och material.

– Konsten gör det lättare att orientera sig i offentliga miljöer, den är estetiskt tilltalande men skapar också trygghet. Hade vi inte haft konst hade vi haft ännu mer vandalism, konstaterar Sofia Broman, förvaltare för konsten på trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting.

Hon ansvarar för underhållet av konstverken vid 94 av Stockholms 100 tunnelbanestationer, liksom för de nya verken i Citybanan. Sedan femtiotalet har 150 konstnärer satt sin prägel i Stockholms tunnelbana, vilken gör den till en av de mest konstrika i världen.

– Det finns en demokratisk grundtanke, det vill säga att man inte ska behöva ta sig till ett museum för att få se kvalitativ konst. Nu får stockholmarna ett nytt rum att uppleva konst i.

 

Läs artikeln i sin helhet i Situation Sthlm #239

Stöd Situation Sthlm

Ditt stöd bidrar till Situation Sthlms arbete med att nå hemlösa människor i ett första steg från gatan för att lotsa dem vidare på sin väg tillbaka till samhället.