Hoppa till innehåll
Jenny Hector

Avläsare

Stadsbiblioteket vid Odenplan provar ett nytt grepp för att komma tillrätta med problemen som ibland uppstår bland vissa av besökarna. De har anställt socionomen Jenny Hector som jobbar med uppsökande verksamhet bland de som kommer till biblioteket, dessutom utbildar hon personalen om social utsatthet och psykisk ohälsa.
Text: Gerd Eriksson Foto: Magnus Sandberg

Jenny Hector står i utlåningsdisken och håller på att lära sig alla rutiner kring det. Hon ska vara som en i personalen, samtidigt har hon en unik roll på Stadsbiblioteket vid Odenplan med att fånga upp besökare som inte mår bra och lotsa dem vidare till rätt instans för att få hjälp.

– Hit kommer alla slags människor, även de som mår dåligt. Det kan bero på psykisk ohälsa, drogberoende eller hemlöshet. Ibland blir det bråk mellan besökarna vilket gör att andra besökare eller personalen kan känna sig otrygga.

– Jag hjälper de som är socialt utsatta med kontakter till socialtjänst, vårdinstanser och uppsökarteam.

Hon har tidigare jobbat på stadens enhet för hemlösa i sex år, innan dess var hon inom frivården. Och när annonsen för den nya tjänsten på stadsbiblioteket dök upp fick hon tipset av en vän som tyckte att den skulle passa henne perfekt.

– Det är en målgrupp jag gillar att jobba med. Ofta är det människor som saknar förtroende för myndigheter, men på biblioteket kan jag nå dem på ett annat sätt. Jag känner igen flera av dem och vi hälsar och pratar, med andra bygger jag upp förtroende genom att bara finnas där. Samtidigt visar jag dem allt biblioteket kan erbjuda som tidningar, böcker, möjligheten att ta kopior, använda internet och betala räkningar.

Idén med en socionom på biblioteket kommer från San Fransisco City Library i USA. Där är det en socialsekreterare som är anställd av socialtjänsten och som även har viss myndighetsutövning på plats.

Jenny Hector är anställd av Stockholms stadsbibliotek och jobbar uppsökande och rådgivande. Hon har skypat en del med sin föregångare i San Fransisco.

– Det viktigaste rådet jag fick var att knyta kontakter. Både för kartläggning, samverkan och för att få kontakt med besökarna.

Stadsbiblioteket vid Odenplan är stans mest besökta bibliotek med en miljon besökare per år. Och Jenny Hectors tjänst är ett pilotprojekt som startade i mars i år. Varför tror hon att socialt utsatta människor gärna söker sig till just Stadsbiblioteket?

– Det är en offentlig plats som är gratis med generösa öppettider, toaletter, tidningar, böcker och internet. Och med andra människor runt omkring vilket ger en känsla av trygghet. Vissa kommer hit för att sitta på en stol en stund och sova eller bara värma sig. Det är också en plats mitt i stan.

Förutom att jobba uppsökande på biblioteket utbildar Jenny Hector personalen om social utsatthet, psykisk ohälsa och beroendeproblematik, så att de kan förstå och hantera olika situationer och personer.

– En del är redan ganska trygga i sitt bemötande om nån besökare är stökig, andra tycker att det är besvärligt och vill veta vad de ska göra. Jag tipsar om vad som ofta triggar igång eller förvärrar situationen och vad som kan verka lugnande.

Hon ska vara en spindel i nätet i stadsdelen Norrmalm, vad det gäller arbetet med och förståelsen för socialt utsatta människor, med bas på Stadsbiblioteket vid Odenplan.

Har du hunnit läsa mer nu när du jobbar på ett bibliotek?

– Lustigt nog har jag läst mindre än jag brukar, det har varit så mycket nytt att sätta sig in i. Men jag gillar att läsa.

JENNY HECTOR

ÅLDER: 38 år
FAMILJ: En helt enorm med massor av syskon och kusiner.
BOR: Stockholm
AKTUELL: Socionom i ett pilotprojekt på Stadsbiblioteket vid Odenplan
FAVORITBOK: ”Jag älskar böcker med historisk anknytning”.

Stöd Situation Sthlm

Ditt stöd bidrar till Situation Sthlms arbete med att nå hemlösa människor i ett första steg från gatan för att lotsa dem vidare på sin väg tillbaka till samhället.