Hoppa till innehåll
FILM

Alexandra Dahlström under vulkanen

Just nu läser Alexandra Dahlström författaren Stephen Kings bok "Att skriva", om skrivande. – Han säger att när du får fatt i en historia så är det som att hitta ett fossil som du ska gräva fram så bra som möjligt. Ibland är det bara en liten snäcka och ibland är det en Tyrannosaurus Rex.
Henrik Emilson

Med gruppen Vulkano hittade Alexandra Dahlström något stort att berätta och efter flera korta spelfilmer kommer nu hennes långfilmsdebut med en dokumentär. Att hon valde det formatet för debuten var dock inte en noga uträknad strategi.

”Det är magiskt, vi hade hittat samma dinosaurie”

– Jag var mest av allt sugen på att berätta en historia och sen på vilket sätt och vilken form och vad det kallas för var inte så intressant för mig, säger Söderbon, bördig från Kista.

Det var ämnet musik som drog henne till historien. Hon förklarar att i hennes kortfilmer, där hon experimenterat friskt, är det alltid samspelet mellan musiken och stämningen i filmen som har blivit bäst.

– Jag har kommit på att jag är musiker, men jag använder ett jättekrångligt instrument att göra musik med –

Hon kom i kontakt med bandet Vulkano den vanliga vägen.

– Jag och Cissi i gruppen träffades när vi klättrade i en motorvägsskylt på Way Out West-festivalen, och det är ju en bra början på en vä Rebecka och Lisa provfilmade jag för min film ”Because the Night”, så allting tog avstamp där i Stockholms musik- och klubbvärld.

Vid samma tid som hon träffade trion i Vulkano följde Alexandra Dahlström en annan musiker med sin kamera, Andreas Kleerup, som gjort soundtracket till Because the Night. Vid ett tillfälle beklagade hon sig för bandet att även om hon fått mycket fantastiskt material, var det svårt att få till en film.

– Lisa hintade då med maximal tydlighet att ”du skulle ju kunna filma kvinnliga musiker istället…”

Under ett och ett halvt år följde hon bandet på spelningar, i replokalen, i Sverige, i skogen och i USA, vilket resulterade i 100 timmar material. I en månad satt sedan klipparen Britta Norell med filmen.

–  Hon är en trollkarl. När jag om min producent Göran Olsson såg första genomklippningen satt vi plötsligt och grät.

Alexandra Dahlström – numera Söderbo, uppvuxen i Kista – kommer fortsätta att blanda regi och skådespeleri. Hon började som de flesta vet som skådespelare i Lukas Moodyssons genombrottsfilm ”Fucking Åmål”, 1998. De har fortsatt att hålla tät kontakt.

Är det därför Lukas Moodyssons senaste film ”Vi är bäst” också handlade om tre tjejer som startar ett band?

– När jag såg scenen där Bobo, Klara och Hedvig fångar snöflingor med munnen fick jag gåshud. Jag hade ju filmat en likadan scen innan Lukas skrivit sitt manus. Lukas menade att vi väl bara råkar vara intresserade av samma saker. Jag menar att det är magiskt, vi hade hittat samma dinosaurie.

All We Have Is Now hade biopremiär den 24 oktober. Artikeln är publicerad i Situation Sthlm #207. 

Stöd Situation Sthlm

Ditt stöd bidrar till Situation Sthlms arbete med att nå hemlösa människor i ett första steg från gatan för att lotsa dem vidare på sin väg tillbaka till samhället.