Hoppa till innehåll
Mats Lindström

Strömförande

Som chef över Elektronmusikstudion i Stockholm bär Mats Lindström ett historiskt arv på sina axlar. Dels själva studions och Buchla-synthens, dels den mer än 50-åriga traditionen. Tur att han hade adekvat ingenjörsutbildning att bygga sin första brusgenerator.
Ulf Stolt. Foto: Anneli Hildonen.

Det urtagna innerkromet från en flygel – kallat ”krafsflygel” på fackspråk – står lutat mot ena väggen i konferensrummet på Elektronmusikstudion på Söder Mälarstrand. Mats Lindström, chef för studion sedan 2004 och därmed också ansvarig för arbetsmiljöfrågor, har ännu inte tänkt klart över vad de ska göra med den.

– En av våra tekniker hade en tanke att man kunde montera den på en vagn och sen rulla i den i studion och vinkla upp den. Men den är väldigt tung och människor skulle kunna klippa av sig ett finger om den hanteras fel, så i ett rent arbetarskyddsperspektiv är det nej.

Elektronmusikstudion EMS är med programtiteln ”ett elektroakustiskt mångkanalsäventyr” en av många evenemang under Kulturnatten 23 april. Medverkande där är de tonsättare och konstnärer som är verksamma på Elektronmusikstudion.

Mats Lindström ska även han medverka under kulturnatten, men inte på EMS evenemang på Fylkingen. Han ska i stället sätta upp sitt hörspel ”Rekviem av svensk medborgare med anledning av mordet på Olof Palme” på Audiorama på Skeppsholmen – en ljudteater med 21 högtalare.

– Först sattes verket upp som en ljudinstallation under Tranebergsbron 1998 i samband med Kulturhuvudstadsåret. Det har också varit ljudinstallation på Museet för samtidskonst i Roskilde samt gjorts som scenisk föreställning med skådespelare. Den versions som nu spelas är den Radioteatern beställde av verket

Genom att uppföra verket på Audiorama kan han mixa rösterna spatialt och låta varje röst få sin egen högtalare, bestämma att exempelvis Olof Palmes röst ska kännas som om den kommer från höjden av en talarstol.

– Det är vackert, tycker jag, att jag har båda Fröken Ur med – både Ebba Beckman som tjänstgjorde som Fröken Ur 1986, samt Johanna Hermann Lundberg som sen efterträdde. Och Ing-Margret Lackne, som kanske är tunnelbanans mest kända röst. Det var viktigt att ha med de här rösterna som stod för folkhemmet, de har ett signalvärde.

Läs hela artikeln i Situation Sthlm #224. 

Stöd Situation Sthlm

Ditt stöd bidrar till Situation Sthlms arbete med att nå hemlösa människor i ett första steg från gatan för att lotsa dem vidare på sin väg tillbaka till samhället.